City återanvände ett år gammal nyhet

Från City 2008-10-10

Tidningen City rapporterar gamla nyheter som om de vore nya.

I en artikel 2008-10-10 får vi reda på att Malmö är fjärde miljövänligast i världen enligt grist.org, och att ”Ekostadenprojektet ges en eloge för miljöanpassningen av Västra Hamnen och Augustenborg”.

Problemet är att denna ”nyhet” är över ett år gammal, och detta framgår inte av artikeln.

  • Samma tidning rapporterade om denna nyhet för över ett år sedan (2007-08-22) och det gjorde Punkt SE också.
  • Sydsvenskan fick med nyheten en dag tidigare, 2007-08-21.
  • De tre tidningarna ovan tog med nyheten eftersom Malmö stad hade släppt en pressrelease.
  • Metro var tidigast ute. De hade med denna nyhet 2007-08-08.

Då kan man ju tycka att tidningen Metro var väldigt duktig i detta fall, som snokade reda på denna nyhet innnan Malmö stad släppte en pressrelease. Visst var det duktigt gjort, men det var inte särskilt snabbt gjort:

  • Ursprungsnyheten släpptes på grist.orgs hemsida den 19 juli, det vill säga tjugo dagar innan den dök upp i Metro i Malmö.

Läs mer hos grist.org: 15 green cities

Kommentera